dijous, 4 de setembre de 2008

Publicitat relativista


Em considero una persona observadora i reflexiva i crec que és això el que fa que molts anuncis que fan per la tele em semblin un a autentica estafa. Segurament tots els anuncis deuen complir amb la normativa vigent (incloent la que permet passar la “lletra petita” d’un producte a velocitats només igualables per l’Halcon Milernario), però els recursos dels publicistes per marcar-nos un gol són infinits. Un dels que més m’agraden, per subtil i sibil•lí, és donar dades relatives i no anomenar la referència. Millor amb un parell d’exemples: - Espuma pel cabell Wella que augmenta un 80% els volum dels teus rissos. - El nou Peugeot 206 NOMES emet 120g de CO2 per quilòmetre (rodejat d’arbres i ocellets). Molt bé, aquestes afirmacions d’entrada poden semblar la mar de consistents però anem a pams. 120g de CO2 per quilòmetre és molt o poc? Si li posem la paraula NOMES al davant sembla que el 206 sigui un prodigi de la enginyeria francesa. Si us dic que el Toyoyta Prius (híbrid) emet 104g/km o un Jeep Patriot (4x4) uns 180g/km, llavors si que teniu criteris per valorar si 120 està bé o no. Però encara m’agrada més el tema dels rissos meravellosos. Un 80% més de volum? D’acord, però respecte a què? Al cabell llis, als meus rissos amb un producte d’una altra marca, respecte a un cap rapat...? A quin matemàtic genial han buscat per fer la mesura? Us podeu imaginar el que deu costar calcular el volum d’un cos espiral? Entrem al món de les integrals (dobles, sinó triples)! i els que heu estudiat àlgebra ja deveu estar tremolant. Però clar 80% sembla molt, no? Sí, si parléssim d’un descompte a l’hora de comprar un Peugeot 206. I com és que l’espuma Wella té aquesta precisió? Com és que no aconsegueix un 74,6 o un 82,3 d’augment? O per què no un 150%? Augmentar el volum del cabell una vegada i mitja el seu volum original tampoc sembla tant difícil, no?

Evidentment: COPdeMALL

8 comentaris :

Oscar 7m76 ha dit...

Com gairebé tot el que fan per la tele està destinat al 99% (més o menys, no m'he basat en cap estudi científic) de la població que no pensa quan la mira.

Igual que els discursos i les promeses electorals: són populistes.

Ferran ha dit...

Excel·lent apunt, Dani.

Rita ha dit...

Una bona reflexió...

stratosergio ha dit...

La publicidad de ahora es la evolución de la publicidad de antes. ¿Qué me dices del eslogan con el que antes anunciaban los Trident y demás: "9 de cada 10 dentistas recomiendan chicles sin azúcar"? Qué pasa, que 1 de cada 10 dentistas se saltó la clase en la que explicaban las causas de la caries?

Se trata de soltar a la masa la frase impactante, y para cuatro "frikis" que van/vamos a pensar sobre lo que dicen...

Mikel ha dit...

ben vist! el tema de les enquestas tambe es vergonyos!

Ratilla ha dit...

Jo he intentat llegir la lletra petita i és molt divertit... de fet crec que ho deu escriure el que relatava allò de "...y sino són Micromachines no son los autenticos."

blax ha dit...

segons la universitat de Northern Wisconsin, més de la meitat dels anuncis son poc o molt poc creibles...

Puji ha dit...

A mi m'agrada un que crec que és de Colgate o algo així (Sergio vuelvo a los dentistas). Diu "Dentistas españoles recomiendan Colgate". Desntistas españoles? Que dentistas españoles? Dos?