dimecres, 9 de gener de 2013

El tren de la bruixAVE

Una xarxa de TGV a nivell Europeu podria tenir el seu sentit, a nivell peninsular podria justificar-se algun tram com a extensió al sud d'aquesta xarxa europea, però sortir dient amb orgull patri que l'AVE ja connecta les 4 capitals d'un país de 31.895 km2 ja em sembla una broma de mal gust.

I més encara quan aquestes infraestructures s'han pensat (de moment) NOMES PEL TRAFIC DE PERSONES! Per que si alguna justificació té l'esforç de connectar-se a la xarxa d'ample europeu és la de fer circular mercaderies. Per anar un cap de setmana llarg a Berlín ja tenim Vueling i per que vinguin a banyar-se a la Costa Brava, Ryanair.

La inversió en xarxa ferroviària té dos grans ítems guanyadors: Un, el transport de mercaderies, que permet ser porta d'entrada al tràfic en vaixell i exportar els productes propis amb costos més competitius i més ecològics que per carretera. Dos, les rodalies i la mitja distància, que permeten el desplaçament massiu de persones entre nuclis de població i centres de treball abaratint els costos i l'impacte ecològic dels desplaçament en cotxe. Els dos aspectes han estat arraconats al nostre país en favor de l'AVE. 

Treure mercaderies del port de València o Barcelona cap a Europa? Per l'AP-7. La R3 de Rodalies Barcelona (Hospitalet-Vic-Puigcerdà) és equivalent a la línia D del servei de Rodalies de París (RER), tenen les dues uns 160km. Coneixeu algun usuari del "tren de la vergonya" BCN-Puigcedà? Convideu-lo a donar-se un volt per l'Île-de-France.

¿Us imagineu que la pastarrufa que s'ha invertit en l'AVE (LLD-TRG-BCN-GI) s'hagués destinat a actualitzar les Rodalies, a fer el corredor mediterrani de mercaderies i de passatgers (per aquest ordre)?