divendres, 29 de maig de 2015

TIC i Educació #12 Quadern "Les noves tecnologies en nens i adolescents"


El passat dijous dia 28 l'Hospital Sant Joan de Déu va presentar el 9è Quadern Faros dedicat a "Les noves tecnologies en nens i adolescents". El quadern ha estat coordinat per Genis Roca, prestigiós expert en el sector digital i hi han col·laborat gran quantitat d'experts en diferents matèries: el Sr. Matalí, psicòleg clínic especialitzat en addiccions, Arian Tarbal, coordinador de FAROS, Oriol Ripoll, especialista en videojocs, Mariona Grané, Doctora en Pedagogia de la Universitat de Barcelona, o Boris Mir, Professor d'Educació Secundària de l'Institut-Escola Les Vinyes (Barcelona).

El quadern és realment complert i està escrit sota un enfocament positiu, allunyat de l'alarmisme que moltes vegades acompanya tot el que relaciona TIC i infants. 
El principal objectiu d'aquest Quadern és oferir als pares, mares i educadors una guia completa sobre com guiar i acompanyar els menors en l'ús de les tecnologies digitals sota un enfocament positiu. Un enfocament sota el qual es volen ressaltar els beneficis i oportunitats que ofereixen aquestes eines per al desenvolupament dels nens i adoelscents en diferents àmbits. 
El podeu descarregar complert aquí: [CAT][CAS]

Recomano la seva lectura, però per anar obrint boca us destaco una petita part a mode de resum de quines pautes suggereixen seguir en referència a les TIC en cada franja d'edat:


Dels zero als tres anys

- Hem de limitar el temps que els més petits passen amb la tecnologia amb la finalitat d’establir rutines o hàbits com fem en altres facetes de la vida diària a casa. Malgrat un ús educatiu de les aplicacions per a infants i que pot ser beneficiós en la seva estimulació cognitiva i sensoriomotriu, és important destacar que cal evitar una sobreestimulació (no només dels mitjans) a aquesta edat (Brown, 2011).

- Cal acompanyar els nens en l’ús de les tecnologies. Quan mirem algun audiovisual al televisor, a l’ordinador o la tauleta; i sobretot quan utilitzen els vídeojocs o apps que hem escollit per a ells.

- Hem d'evitar que els mòbils, les consoles, les tauletes estiguin connectades a Internet quan juguen els petits i les tenen a la mà.

- És important no mirar la televisió o jugar amb les tecnologies durant les estones en les quals hem treballar els hàbits diaris com ara menjar junts a taula, anar a dormir, etc.

- Quan triem jocs per als petits hem de potenciar aquells que els permetin experimentar lliurament amb el mitjà audiovisual i interactiu, sense objectius de joc o educatius.

Dels tres als sis anys

- Els ordinadors, les consoles, les tauletes, els smartphones, i els audiovisuals (vídeo i televisió) són molt atractius per als nens d’aquestes edats, fins al punt que hi poden dedicar molt del seu temps i la seva atenció. Cal establir a casa horaris i situacions en les que es poden fer servir, què es pot veure i què no, el temps dedicat, etc.

- Cal dedicar estones a jugar amb els nens i a veure amb ells pel·lícules, parlar i comentar en veu alta allò que succeeix a les pantalles i promoure que els infants també ho facin. És un moment en que les TIC actuen de cangur en estones que necessitem que estiguin asseguts, i tranquils (cotxe, restaurant, sales d’espera, etc.) però això haurien de ser moments puntuals i no una activitat diària.

- És important mantenir els dispositius desconnectats d’Internet.

- Cal seleccionar aplicacions basades en jocs divertits, senzills i motivadors, que els permetin crear i recrear escenaris de la vida quotidiana (joc simbòlic), fer construccions, crear personatges, etc.

Dels sis als nou anys

- Encara necessiten atenció, seguiment, supervisió, ajuda dels adults, a part d’una tria responsable i informada en relació a les TIC. Per tant el paper de la família segueix sent clau. Els pares són el model a seguir més potent, la vostra actitud davant les TIC determinarà la seva també.

- És important que els ordinadors i les pantalles de televisió no estiguin a les habitacions dels nens sinó en espais comuns de la casa on tots puguem ser-hi, observar i participar. I aquesta idea és vàlida per a totes les edats i té en compte l’ús de vídeojocs, el treball escolar amb les TIC, la comunicació a les xarxes, etc.

- Cal anar explicant com funcionen les tecnologies que cada cop faran servir més enllà dels vídeojocs, i ajudar-los a treballar i aprendre amb elles.

- És el moment d’iniciar-los en idees clau sobre la seguretat a la xarxa, i cal estar atents a filtres de seguretat a les aplicacions.

- És una bona edat per fer-los partícips en la tria de jocs i recursos de forma conjunta.

- Cal compartir els dispositius. La tauleta, l’ordinador, el smartphone, etc. poden ser dispositius de tots i per a tots.

- És important mantenir diàlegs sobre els jocs que fan servir, l’estona que hi dediquen, i assegurar-se que no dediquen massa temps a les TIC i porten a terme activitats diverses (joc manipulatiu i físic, esports, jocs amb amics, la lectura, etc.).

A partir dels deu anys

- Malgrat es fan grans, no hem d’oblidar que hem d’acompanyar-los en els vídeojocs, podem compartir amb ells partides i competicions, triar els jocs que comprarem, veure pel·lícules junts i comentar-les, etc.

- Com veurem més endavant, les TIC poden potenciar el pensament com a procés complex, de raonament, lògica, observació, percepció, predicció, anàlisi, etc. Aprofitem-ho triant vídeojocs que ho afavoreixin.

- És un moment clau de l’ús de les TIC més enllà del component lúdic. Les xarxes socials i les activitats escolars amb els ordinadors formaran part del seu dia a dia. Cal ser-hi present, aprendre amb ells i donar-los pautes d’ús atenent a la seva seguretat, a la participació, al treball col·laboratiu i a l’ús més tècnic de les eines.

- És bo compartir la tauleta i l’ordinador amb tota la família sempre que sigui possible.

- Els telèfons mòbils esdevindran l’objecte més desitjat. Cal prendre decisions a casa que siguin compartides amb els infants, tant des de la decisió de compra o cessió d’un dispositiu com de l’ús racional que cal fer-ne, de la despesa econòmica, i dels hàbits d’ús. Però cal mostrar també als infants les possibilitats comunicatives, d’accés a la informació i inclús d’aprenentatge amb els smartphones.