dimarts, 8 de novembre de 2016

Vehicles elèctrics: tipus i classificació

Cada vegada més la mobilitat elèctrica està prenent més rellevància a la industria automobilística. Els escàndols dels dièsel tramposos i els constants episodis d'alerta per contaminació a les gran ciutats estan fent que tothom pregui consciencia de que el motor de combustió interna ha de morir. A mesura que la tecnologia avança els fabricants de vehicles comencen a inundar el mercat d'alternatives diferents amb la seva corrua de sigles corresponents.

Amb aquest post intento posar una mica d'ordre a les diferents "arquitectures" que pot tenir un vehicle elèctric/híbrid. Anem de més electrificat a menys:

Vehicle elèctric a bateries (BEV)

El vehicle és propulsat per un motor elèctric que rep l'energia de les bateries que prèviament han estat carregades amb energia provinent de la xarxa elèctrica.

Tracció: Motor elèctric
Autonomia: Limitada per la capacitat de les bateries
Capacitat de càrrega: Aturat: De la xarxa elèctrica. En moviment: Del sistema de frenada regenerativa
Emissions: Cap
Exemples: Nissan Leaf, Kia Soul, Tesla Model S

Vehicle elèctric d'autonomia estesa (REHEV)


La propulsió del vehicle és sempre elèctrica, el motor de combustió s'utilitza només per recarrega les bateries i estendre així la seva autonomia. Aquests vehicles pertanyen, funcionalment a la categoria d'híbrids en sèrie.

Tracció: Motor elèctric
Autonomia: Capacitat de les bateries + Extensió que dóna el motor de combustió
Capacitat de càrrega: Aturat: De la xarxa elèctrica En moviment: Del motor de combustió interna + el sistema de frenada regenerativa
Emissions: Les del motor de combustió
Exemples: Opel Ampera, BMW i3 REX

Híbrid Endollable (PHEV)

Són vehicles capaços de circular amb el motor de combustió a pagat. Com a mínim han de ser capaços de circular 32 km en mode només elèctric per poder ser considerats com a PHEV. Per aconseguir aquesta autonomia el vehicle ha de sortir amb les bateries carregades de casa, no es suficient amb l'energia que aporta la frenada regenerativa l'excedent del motor tèrmic.

Tracció: Motor elèctric o motor de combustió interna
Autonomia: Capacitat de les bateries + autonomia del motor de combustió
Capacitat de càrrega: Aturat: De la xarxa elèctrica. En moviment: Del sistema de frenada regenerativa
Emissions: Les del motor de combustió
Exemples: Mitsubishi Outlander, Hyndai IONIQ

Híbrid no endollable o híbrid pur (full-hybrid)

Són funcionalment el que es coneix com a híbrids combinats. El vehicle pot moure's amb el motor tèrmic apagat però només a baixa velocitat i durant una distancia molt reduïda. Quan la velocitat augmenta el motor tèrmic ha de posar-se en marxa. 

Tracció: Motor elèctric o motor de combustió interna
Autonomia: La del motor de combustió + Petita capacitat de les bateries
Capacitat de càrrega: Aturat: Cap En moviment: Del sistema de frenada regenerativa
Emissions: Les del motor de combustió
Exemples: Toyota Prius

Semihíbrid (mild-hybrid)

Funcionalment són híbrids en paral·lel. El vehicle no pot parar mai el motor tèrmic, sempre funciona en paral·lel amb el motor elèctric que ajuda a reduir el consum de combustible i les emissions.

Tracció: Motor elèctric i motor de combustió interna
Autonomia: La del motor de combustió + Petita capacitat de les bateries
Capacitat de càrrega: Aturat: Cap En moviment: Del sistema de frenada regenerativa
Emissions: Les del motor de combustió
Exemples: Honda Civic Hybrid

Microhibrids

Són aquells vehicles que van equipats amb la funció Stop&start que permet parar el motor quan el vehicle s'atura i tornar a engegar-lo quan reprèn la marxa.